Client News

IT Talents: Noblesse oblige

Publikovala:
Web_ittalents-1

Když se Hynek Rychtář s dalšími dvěma kolegy rozhodli založit firmu na nábor IT specialistů, v Česku řádila krize. Psal se rok 2010 a spousta firem začala lapat po dechu. Ani pobočka mezinárodní personální agentury, kde Rychtář se svými kolegy působil, na tom nebyla lépe. Proto se rozhodla zavřít. Pro Rychtáře a jeho partnery, kteří spolu působili v náboru IT specialistů, to ale byla příležitost. Rozhodli se založit novou firmu. Recruiting Talents přišla na svět 9. června 2010; v současné době vystupuje pod dvěma značkami: IT Talents pro sektor IT a MyTalents pro finance a další odvětví.

Rychtář věděl hned ze začátku, jak cenný je čas především v IT. Proto se s kolegy rozhodli, že budou implementovat systém, který jim nabídne možnost dlouhodobého a kvalitního zpracování databáze kandidátů a zákazníků. Tím začala odysea IT Talents, která skončila po pár letech až za hranicemi České republiky.

Na začátku jsme oslovili jednu firmu, která dělala systémy pro personální agentury. Řekli jsme si, že to bude nejlepší řešení. Pak se ale ukázalo, že její systém je pro nás nepoužitelný. Já jsem věděl o Salesforce jako o novém CRM, ale vůbec jsme s kolegy netušili, co všechno pro nás může udělat. Objednali jsme si proto testovací licenci Salesforce, vlastními silami vytvořili základní strukturu a začali jsme ho používat,“ popisuje své začátky používání Salesforce Rychtář a pokračuje: „Po roce jsme zjistili, že Salesforce nám může dát mnohem víc. Tak jsme začali shánět nějakou firmu, která by nám pomohla s rozvojem. Sehnali jsme mladou začínající firmu, u které jsme byli tak trochu pokusným králíkem. Řada věcí, které nabízeli, nám zbourala celý stávající systém, začaly nám třeba padat stránky, které jsme potřebovali mít funkční a podobně. Tak jsme se rozloučili. Pak jsme zkusili oslovit další firmy. Našli jsme jednu větší českou firmu, se kterou jsme se rozhodli stávající verzi Salesforce od základu změnit. Jenže když se úpravy přenesly do ostré verze, nic nefungovalo. Systém začal odesílat automatizované emaily dva roky staré a páchat velkou škodu mezi kandidáty. Jelikož dotyčná firma nebyla ochotná to napravit, také jsme spolupráci ukončili,“ vzpomíná.

Odysea IT Talents končí až v Polsku – a pozitivně 

Přesto se nevzdali. „Řekli jsme si: máme mezinárodní systém, děláme pro mezinárodní firmy, proč nehledat dodavatele jinde? Dívali jsme se na AppExchange po firmách, které byly partnery Salesforce a oslovili jsme jich šest. Reakce všech byla příjemně rychlá, ale jen u polské Outbox [Poznámka: v současné době PWC] jsme cítili kulturní blízkost. Počet konzultantů byl také uklidňující. Navíc nám vše vyšlo tak krásně, že zástupce Outbox byl náhodou na služební cestě v Praze, takže schůzku jsme měli už druhý den. Tam jsme se dozvěděli, že firma se chystá expandovat a brzy bude mít v Česku pobočku s českým konzultantem. Hlavní pro nás bylo jednání Outbox. Také bylo pro nás důležité, že případnou implementaci jsme se shodli udělat postupně: žádné překopávání, žádné náhlé, nebezpečné kroky,“ povzdechne si Rychtář.

Václav Veselý, současný vedoucí implementace Salesforce pro IT Talents, popisuje společné začátky takto: „Když jsme spolupráci zahájili, systém byl po zásahu předchozích kolegů dost rozbouraný. První výzvou proto bylo dát to vše zpátky dohromady. Druhou fází byly úpravy typu automatizovaných hlášek, workflow, upozornění apod. V této fázi jsme zatím projekt úprav uzavřeli a rozhodli se, že budeme pokračovat dál třeba formou aplikací pro marketing a podobně. Víme, že na nás čekají ještě větší změny, a moc se na ně těšíme. Je ale vždy lepší si velké úpravy nejdřív pořádně promyslet,“ říká Veselý.

Proč Salesforce hned ze začátku?   

Václav Veselý také připomíná, že i pro malé české firmy, které uvažují o strategickém rozvoji, je na Salesforce opravdu jednoduché začít. „Peníze se mohou investovat postupně. Není nutné hned ze začátku konstruovat nějaký megaprojekt, protože případné změny pak ovlivňují chod celé firmy. Lze začít pozvolna,“ říká Veselý. 

Rychtář potvrzuje: „Navzdory všemu, čím jsme prošli, mi bylo jasné, že překážky nejsou na straně Salesforce, ale na straně dodavatelů. To je cena, kterou jsme možná museli zaplatit za to, že jsme chtěli být v této oblasti průkopníky,“ říká. „Salesforce je pro mě jedna z mála firem a značek, za kterou stojím, a pro kterou bych i dýchal, protože jeho chování bylo vždy vynikající. Hned ze začátku nám volala slečna hovořící česky, jestli nepotřebujeme s něčím pomoct. Pokaždé, když se objevila nějaká potíž, nebo jsme měli na Salesforce dotaz, byl vyřešen naprosto profesionálně a rychle. Je to pro mne zvláštní, protože občas o něco požádáme nějakou českou firmu a nikdo se nám neozve zpátky, byť by to mělo být jen s informací, že jsme pro ni příliš malí. Salesforce je celosvětový gigant, a přesto pro něj i jako malý zákazník máme cenu,“ říká. Druhým důvodem, proč si Rychtář váží Salesforce, je zabezpečení dat. „V tomto systému máme citlivá data, a podle nás je dobře že jsou bezpečně uchována v cloudu a ne jen na serveru u nějaké menší firmy. Navíc nepotřebujeme žádné servery, nepotřebujeme zálohovat, všechno se děje automaticky, a my můžeme jen škálovat byznys, jak chceme. Prostě nepotřebujeme tisíce vývojářů, aby nám vyvinuli potřebný systém,“ dodává.

Dobré ajťáky je třeba si hýčkat 

IT Talents používá Salesforce především v komunikaci s kandidáty – IT specialisty. 

Jsou to sice klienti, kteří nám za naše služby neplatí, ale bez nich by náš byznys nemohl existovat. Přes Salesforce vedeme komunikaci s kandidáty, historii kontaktů, pozvání na pohovory a s tím spojené automatizované hlášky a podobně. Co se právě nyní učíme maximálně využít, jsou reporty. Ty nám také nesmírně pomáhají, a chceme z nich vytěžit mnohem více. Druhou stranou je propojení s webovými stránkami z hlediska zrcadlení pozic a sbírání kontaktů. Třetí je propojení Gmailu a LinkedIn přes aplikace, protože LinkedIn je pro nás velmi důležitým kanálem. Na straně platících klientů je to paradoxně nejméně – zřejmě tím, že zde neřešíme stránku „tvrdého obchodu“. Vnímáme ale, že i tady má Salesforce svoji sílu, a dal by se využít, třeba v uvědomění si, který klient nám přináší více a s jakou finanční a časovou námahou,“ vysvětluje Rychtář.

IT sektor je dlouhodobě nejlépe placený v České republice. Největší poptávka je v současné době po vývojářích a testovacích specialistech, nejnižší po projektových manažerech. Největší fluktuace je na pozicích vývojářů. Na druhou stranu u pozic typu analytik nebo projektový manažer je hodně lidí, kteří by chtěli zaměstnavatele změnit, ale protože těch pozic není tolik, změna není vždy možná. 

My vnímáme nedostatek IT talentů na českém trhu jako velmi výrazný,“ říká Rychtář a sděluje, že z hlediska otevřených pozic u vývojářů nabídka vzrostla oproti roku 2014 třikrát a oproti roku 2015 dvakrát. „Z firem máme informace, že plánují nabírat stovky zaměstnanců, chtějí sem přijít nové společnosti ze zahraničí, tlak je rostoucí. Řešení u mezinárodních firem je jednoduché: nabírání lidí ze zahraničí. U českých firem je to náročnější, zejména pokud je komunikačním jazykem výhradně čeština. Už mezi klienty ale máme firmy, které pochopily, že tohle je cesta, kterou se musí vydat a nabrat i lidi, kteří neumí česky. Mnohem důležitější ale je si schopné lidi udržet a rozmazlovat je třeba formou benefitů nebo seberealizace."

A právě Salesforce je pro IT Talents klíčem k rozmazlování kandidátů. „My potřebujeme vědět, jak kandidáty najít, jak je oslovit tak, aby odpověděli nám a ne někomu jinému, a pak jak je prostě zaujmout, aby s námi byli, a aby nám někoho doporučili. Proto potřebujeme oslovit naše IT specialisty jinak, dělat pro ně eventy, dlouhodobě si je naklonit a trochu více je poznat,“ říká Rychtář.

Když prostě víte, že vám to stojí za to   

Na otázku, zda se jim investice do Salesforce vyplatí, odpovídá Rychtář kladně. „Každého půl roku, když do hloubky kontroluji firemní finance, děkuji za to, že jsme se rozhodli pro Salesforce hned ze začátku, protože bez něj bychom dnes byli úplně jinde. Nevěřím, že ty systémy, na které jsme se původně dívali, by nám pomohly růst tak, jak jsme vyrostli, a neřešily by problémy, které jsme se Salesforce zvládli překonat. Vím, že i známí měli nějaký jiný systém, a byli z něj nešťastní. Z tohoto pohledu intuitivně vím, že se nám systém vyplatil, a že naše ziskovost je vysoká. Co je pro mě důležité, je, že vím, že se nemusím o nic starat. Když něco potřebuji, dokoupím; když chci něco rozvinout, je to možné velmi snadno. To je pro mě nejdůležitější, a to je i důvodem, proč si myslím, že u Salesforce zůstaneme ještě dlouhou dobu,“ shrnuje Rychtář.