Client News

Salesforce: 5 cest, jak vašemu marketingu dodat novou energii pomocí podcastů

Publikovala:

Podcasty, které si můžeme představit jednoduše jako audionahrávky s nejrůznějšími typy obsahů, se v současnosti znovu dostávají na výsluní popularity. Tento trend ukazuje pro marketing mimořádně důležitou věc, a sice, jakým způsobem uživatelé a i lidé z byznysu v dnešní době nejraději konzumují obsah. 

Autorka:  Kelsey Jones

Zdroj: Salesforce blog

Expert Jordan Harbinger říká, že podcasty se v poslední době dostaly do mysli spousty uživatelů i proto, že své vlastní série začala uvádět řada celebrit, autorů nebo významných novinářů.

Bez ohledu na to, jaký druh podcastů se těší poslechu vaší cílové skupiny, ti, kteří podcasty poslouchají, každý měsíc zažívají osobní růst. Chcete-li se tedy dozvědět, jak může i vaše firma podcasty využít ke zvýšení povědomí o svých produktech a službách, zamyslete se nad následujícími způsoby, jak konkrétně můžete podcasty integrovat do vašeho stávajícího budování značky a dalších marketingových kampaní. 

Podcasting má k dispozici velmi cenné průzkumy trhu

V momentě, kdy si posluchač zvykne poslouchat epizody svého oblíbeného podcastu alespoň jedenkrát týdně, stává se to součástí jeho denní rutiny. Vše se odvíjí od toho, že posluchače zaujal moderátorův hlas, získal k němu důvěru, a tím se cítí v pohodě a otevřený novým myšlenkám.

Právě toto vytvoření vztahu mezi moderátorem a jeho posluchači umožňuje byznysově zaměřeným podcastům využívat své publikum jako neocenitelný zdroj informací pro výzkum trhu. Pro příklad si představte domácího kutila, který vysílá populární podcasty o kutilských projektech a zútulňování domova. Pokud zvažuje, že by nabídl novou službu, nebo chce navrhnout další obsah týkající se nějakého specifického tématu, může mu nejdříve věnovat jeden díl svého vysílání. To mu pomůže zjistit, zda jeho posluchači vůbec mají o toto téma dostatečný zájem, a zda se tedy vyplatí věnovat přípravě rozsáhlejšího komunikačního projektu čas a úsilí. 

Podobně můžete svou posluchačskou základnu využít k tomu, aby pomohla růstu vašich dalších marketingových kanálů. Když například ve svém podcastu zmíníte svůj týdenní e-mailový newsletter, zapíše se k jeho odběru dejme tomu 100 posluchačů. Pokud by vaše e-mailová databáze byla nová a posluchači podcastů by v ní tvořili řekněme 66 procent z celkového počtu registrovaných odběratelů, můžete použít e-mailové metriky (jako například míru prokliku či otevření zprávy) k tomu, abyste zjistili, jaký typ obsahu mají vaši posluchači rádi a co je zajímá. 

Ujistěte se, že máte nastavené automatizované sledování (neboli tracking), například prostřednictvím vlastního odkazu v popisu podcastu, s využitím analytického nástroje, jakým je třeba Google Analytics. S ním můžete sledovat, jak se na vašich stránkách pohybovali a co zaujalo právě ty uživatele, kteří se na váš web dostali proklikem z podcastu. 

Podcasts 002

Umožňuje vašim posluchačům přijímat váš obsah novými cestami 

Klíčové médium podcastů – audio – je další cestou, jak vám podcasty mohou pomoci správně namíchat váš marketingový playlist s cílem posílit zapojení uživatelů do vaší komunikace a získat vyšší návštěvnost vašemu webu. Většina lidí zapadá do jednoho ze tří hlavních způsobů, jakými se lze něco naučit: auditivní (nasloucháním), vizuální (sledováním) a kinestetický (děláním). Podle Indianopoliské univerzity Indiana-Purdue, auditivní posluchači nejlépe vstřebávají informace prostřednictvím naslouchání a mluvení, spíše než čtením či prožitkem. 

I když váš vizuální obsah může být prvotřídní, jeho zpřístupnění auditivně orientovaným lidem vám může pomoci získat zcela nové publikum. 

Kromě toho, že zapadá do jednoho z hlavních učebních stylů, je poslouchání podcastů i určitou životní preferencí a může z velké části nahradit čtení. Řada lidí poslouchá podcasty během cvičení, řízení nebo když se věnují domácím pracem. Je to další alternativa k hudbě a televizi, která jim umožňuje zlepšovat jejich schopnosti, nebo jen udržovat myšlenky jinde, než na zrovna prováděné práci. Snažte se proto, aby se vaše podcasty pro posluchače staly jakousi „únikovou cestou“. Jaká je ta nejzajímavější a nejdůležitější informace, kterou by měli vědět, a jak jim ji můžete poskytnout zábavnou a poutavou formou? 

Podobně jako u rádia, posluchači podcastů milují moderátory, u nichž mají pocit, jako by je znali léta. Využijte tyto emoce naplno: Umožněte podcastům, aby vaši společnost zlidštily a zvýšily čas, který bude publikum věnovat vašemu obsahu. 

Vaší společnosti poskytuje další prostor pro zviditelnění prostřednictvím zcela odlišných „vyhledávačů“ 

V roce 2013 iTunes uváděl, že registrace k odběru podcastů dosáhly hranice 1 miliardy. Tohle číslo je teď jistě vyšší, ale ukazuje na zajímavou věc: podcasty v sobě mají určitý prvek návykovosti, který ostatním typů obsahů zřejmě chybí. Řada posluchačů vnímá podcasty podobně jako televizi: nikdy nevynechají ani jednu epizodu svých nejoblíbenějších programů. To je na hony vzdálené osudu většiny firemních blogů, které se neustále a mnohdy až křečovitě snaží získat více odběratelů svých e-mailů nebo RSS kanálů. 

Zkušenost posluchačů s podcasty je mnohem bližší jejich zážitkům s televizí či rádiem, než s psaným obsahem. To je činí jedinečnými právě ve způsobu, jakým uživatelé nové epizody vyhledávají a konzumují.
Najít si nový podcast, který budete poslouchat, to je naprosto odlišná zkušenost od hledání blogu, který by se vám zalíbil. Většina nadšenců navštěvuje některou platformu, kde jsou podcasty publikovány – uživatelé Applu obvykle volí iTunes, majitelé Androidu pak například aplikaci Stitcher. Tyto platformy mají svá vlastní pravidla, jakými optimalizují vyhledávání, jako například tučné popisky, titulky a klíčová slova, stejně jako kvalitně upravené „obaly“ podcastových „alb“, která zaujmou na první pohled a podpoří v uživateli názor, že podcast stojí za to, aby mu věnoval svůj čas. 

Dobrá péče o tyto aspekty vám dá výhodu nad mnoha dalšími podcasty ve vašem oboru či odvětví. Pro uživatele je obtížné najít podcasty, které jsou obsahově hodnotné a přitom mají vysoce kvalitní zpracování, jak uvádí Mashable - a přestože Mashable publikoval svůj článek o vyhledávání podcastů již v roce 2013, proces vyhledávání se dosud nijak výrazně nezjednodušil.

Vytvořte pro svou organizaci poutavý podcast optimalizovaný pro vyhledávače, a odlišíte se jím od svých konkurentů právě tím, že nabídnete jedinečný obsah ve formě určené k poslechu. To vám také pomůže nezařadit se mezi další podcasty, které se snaží získat pozornost posluchačů silou. 

Ulehčuje tvorbu obsahu

Velmi často se stává, že se spuštění další strategie nebo otevření nového komunikačního formátu nejprve setká s odporem: váš tým se může obávat, že jeho příprava mu zabere spoustu času a energie, a přitom již nyní má práce víc než dost. 

Nicméně jakmile vaši lidé přijdou tvorbě podcastů na kloub, mohou zjistit, že je to mnohem snazší, než tvorba rozsáhlejšího psaného obsahu. Pokud připravíte svůj podcast formou konverzace, může být celá epizoda nahrána jen na základě několika diskuzních otázek či poznámek k tématu – na rozdíl od tisícovek slov psaného obsahu, na nichž se pracuje několik týdnů či dokonce měsíců. 

Podcasts 004

Zatímco úpravy a publikování textu obvykle vyžadují dost času, vytvoření podcastu je mnohem rychlejší – zejména proto, že průměrná rychlost mluvení se pohybuje mezi 80 a 160 slovy za minutu (srovnejte s průměrnou rychlostí psaní, která je mezi 40 a 80 slovy za minutu). Dokonce, i pokud jste mimořádně zdatní písaři, pohybuje se rychlost mluvení na dvojnásobku toho, co stihnete napsat. Tato čísla navíc nezahrnují čas věnovaný průzkumu, přidávání obrázků a závěrečným úpravám textu. 

Kromě toho můžete své epizody opakovaně využít v jiných typech obsahů, ať už je to publikování přepisu celého záznamu, využití klíčových témat rozhovoru k sepsání stručného shrnutí na váš blog, vytvoření infografiky, nebo příprava série citátů formou obrázků. Využitím podcastů jako součásti úvodního procesu tvorby dalšího obsahu se vaše epizody stanou snadno dostupným a účinným odrazovým můstkem pro váš marketing. 

Je pozvánkou pro hosty, kteří jsou dobře vidět 

Kromě toho, že vytváření podcastu zabere méně času, je také snazší získat pro něj hosty. Mnohé podcasty mohou v každé epizodě nabídnout návštěvu zajímavého hosta, přesto, že úkol získat někoho pro účinkování se může zdát být složitý. 

Nicméně když hostovi řeknete svůj předpoklad, že nahrávání bude trvat jen nějakých 30 až 60 minut – ve srovnání s pracností, která souvisí s psaním autorského článku nebo odpovídáním na dotazy v běžném interview – většina lidí si mnohem raději zvolí účinkování ve vašem podcastu. Pokud váš blog vyžaduje pravidelné psaní příspěvků vámi pozvanými hosty-autory, ale nedaří se vám jich najít dostatečné množství, zvažte místo toho využití právě podcastu. 

Můžete být překvapeni tím, kdo bude s účinkováním ve vašem podcastu souhlasit. Především budou hosté cítit mnohem menší tlak na poskytnutí svého času k nahrávané konverzaci, než jak tomu je u požadavku na sepsání dvoustránkového příspěvku na blog – a to dokonce i když se jedná o stejné téma. 

Oblast mozku, která reaguje na sociální tlak je úzce spojena se zpracováním odměny, což lidi často vede k tomu, že dělají věci, které ve skutečnosti dělat nechtějí. Ale tím, že jim nabídnete „snazší“ alternativu k této náročnější možnosti se angažovat, hosté vašich podcastů budou méně stresování a pomohou vám přirozeně vytvářet kvalitnější obsah. 

Podcasty stále velké množství firem z rozličných odvětví nepovažuje za klíčové, a právě to z nich činí cenný prvek, jehož přidání byste měli zvážit pro svůj marketingový mix. Podcasty mohou vaší organizaci pomoci vytvářet obsah rychleji, vašemu publiku umožní jej vstřebávat novým způsobem a umožní objevit vaši společnost na nových platformách zcela novým publikům. Tím, že jen v USA poslouchalo v posledním měsíci nejméně jeden podcast více než 46 millionů lidí, práce s tímto poslechovým obsahem je něco, bez čeho by se vaše společnost neměla nadále obejít.

O autorce: Kelsey Jonesová je šéfredaktorkou Search Engine Journalu a pracuje také jako marketingová konzultantka a textařka MoxieDot, své marketingové agentury. V digitálním marketingu pracuje od roku 2007, v žurnalistice již od roku 2004, kdy začala získávat své znalosti o sociálních médiích, SEO, obsahovém marketingu, PR a webovém designu. Kelsey pracovala s a psala pro Yelp, Contour Living, Social Media Examiner, FitFluential, Bounty, Gazelle, a mnoho dalších. 

Zaujaly vás podcasty? Seznamte se s novým marketingovým a obchodním podcastem od Salesforce, Marketing Cloudcast. Zapište se na iTunes k automatickému odběru informací o posledních marketingových trendech a taktikách. Můžete také poslouchat SoundCloud a seznámit se s webovou stránkou Marketing Cloudcast.

Článek byl redakčně zkrácen a upraven z anglického originálu: https://www.salesforce.com/blog/2015/10/powerful-podcasts-marketing.html?eid=ss-blog-nl