Client News

Zindulka YachtCharter: Firma, která v Češích pěstuje závislost. Na moři.

Publikovala:
Shutterstock_152641631_%281600_x_1200%29

V střídmé kanceláři budovy City Green Court na Praze 4 zvedá oči od počítače Jiří Zindulka. Na stole mu leží stohy faktur. Rychle si kontroluje kapsy džínů, jestli má u sebe mobil. Zavolá kolegu a ověřuje zasedačku. Náhle se ale rozhoduje, že můžeme zůstat na místě. Pohybuje se pružně, jako na plachetnici; na otázky odpovídá rázně. Oči se mu rozsvítí, teprve když se dostáváme k podstatě jeho podnikání: jachtingu. A když o něm začne mluvit, snadno pochopíte, proč jeho firma Zindulka YachtCharter roste v poslední době dechberoucím tempem. Nedá se mu totiž naslouchat bez toho, aniž byste se se nakazili jeho vášní: objevováním moře.

Shutterstock 42953701 (1600 X 1200)

Na dovolenou za kuponovou knížku 

Jiří Zindulka byl jedním z prvních, kteří těsně po revoluci začali pronajímat Čechům jachty. Už před revolucí pořádal klubové plavby na plachetnici. Na první „komerční“ plavby vzpomíná rád. 

„Na začátku byly naše plavby opravdu dobrodružné, občas až nebezpečné. Nic jsme o tom nevěděli, měli jsme jen veliké nadšení. Když jsem po letech mluvil s lidmi, kteří se zúčastnili našich prvních výprav, říkali, že to byla nejlepší dovolená, kterou kdy zažili,“ přiznává podnikatel, který příští rok oslaví padesátiny. 

Na začátku devadesátých let vstupovaly na jachty různorodé skupiny lidí. „Byli to kamarádi nebo lidi, které jsme získali na inzeráty, třeba hodně podnikatelů. Měli jsme lodě od těch nejmenších, na kterých jezdili studenti, po největší, na kterých jezdili podnikatelé, kteří měli hodně peněz. Spousta lidí nám tehdy řekla, že na tu dovolenou jeli, protože dobře prodali svoji kuponovou knížku,“ usmívá se. 

Od kuponové privatizace ale utekla spousta vody. Dnes má YachtCharter tisíce klientů a je největším zprostředkovatelem pronájmu jachet v Česku a na Slovensku. 

„Ceny máme od těch nejmenších – třeba 3 500 Kč za týden – po luxusní, kde týdenní zájezd stojí i pár milionů korun. Vše jsme se ale naučili zařídit,“ říká Zindulka.

Na vlnách porevoluční éry 

Již v roce 1997 byla Zindulkova firma největší firmou nabízející pronájem jachtařských zážitků na českém trhu. Pak přišel rozchod s původním společníkem a Zindulka pokračoval ve vedení firmy sám. 

Čerstvý impulz přišel v roce 2013, kdy do firmy vstoupil nový společník, Tomáš Vondráček, ředitel reklamní agentury WMC/GREY. Díky tomu za poslední dva roky firma roste výrazným tempem. 

„Na rozdíl od začátků, kdy lidé neměli zkušenosti a pronajímali lodě převážně s kapitánem, dnes valná většina lidí jezdí bez kapitána. Vedou si loď sami a jsou spokojení,“ říká Zindulka. 

Právě díky změnám v chování zákazníků si uvědomil, že pokud chce s firmou vstoupit do nové éry, musí modernizovat. Jako platformu pro řízení rozvoje YachtCharter si vybral Salesforce. Na implementaci zvolil společnost Enxoo řízenou Janem Štípkem.

„V současné době na Salesforce běží skoro celá firma. Kdo přijde do práce, nejdřív si otevře Salesforce, pak email,“ říká Tomáš Jelínek, business development manažer YachtCharter, a dodává: „Na Salesforce jsme napojili hodně externích systémů, od účetního po bankovní. Salesforce pro nás není jen CRM, ale je platformou pro řízení celé firmy a jejích lidských zdrojů.“ 

Zindulka vzpomíná, že do roku 2011 používala YachtCharter vlastní systém a po něm ještě externí účetní systém, který však přestal splňovat její potřeby. „Spíš nás brzdil. Hledali jsme něco, co bychom mohli používat místo toho, co jsme měli, a můj společník přišel s myšlenkou Salesforce. Líbilo se nám to, protože jde o velmi robustní systém, který umožňuje v podstatě neomezený růst,“ říká Zindulka. 

YachtCharter má 11 zaměstnanců, z toho 10 používá Salesforce. I když počet zaměstnanců zůstal stejný, za poslední dva roky rostla firma trojnásobně. 

„To je ukázka, že Salesforce může výborně fungovat i v menších firmách,“ říká Jan Štípek, zástupce společnosti Enxoo, která Salesforce u YachtCharter implementovala.

Na Salesforce běží dnes celý YachtCharter 

Přestože YachtCharter podniká v oblasti B2C, kde má tisíce klientů, umí zařídit i zážitky pro firemní klientelu. 

„Nenabízíme jen pronájem lodí, ale i akce na lodích, regaty, firemní akce, školní plavby, expedice, plavby pro děti a tak dál. Prostě vše, co vás napadne, že se na moři dá uskutečnit,“ říká Zindulka. 

„Kouzlo jachtingu je v tom, že nabídne zážitek podle požadavku každého zákazníka – pro rodiny s dětmi, kdy můžete zůstat v jedné zátoce, na pánských jízdách se jezdí z hospody do hospody, nebo se dá intenzivně sportovat, kdy se za týden ujede třeba 500 námořních mil, což je skoro 1 000 kilometrů. Klienti se také můžou zúčastnit regaty, kde je adrenalin od startu do cíle,“ říká Zindulka. 

Shutterstock 193110659 1 (1600 X 1200)

Při implementaci Salesforce byla velmi důležitá personalizace zákazníků. „Chtěli jsme mít zákazníky rozdělené do určitých cílových skupin, aby dostávali jen ty informace, které je zajímají,“ říká Jelínek. 

Záměrem firmy je, aby se k ní klienti vraceli. „Většina našich zákazníků využívá naše služby opakovaně. Jelikož ale za poslední dva roky hodně rosteme, máme také spoustu klientů, kteří s námi jedou poprvé. Naším cílem ale je, aby se i oni stali opakovanými zákazníky,“ říká Jelínek.

Dvě stovky kapitánských průkazů jen za letošní rok 

Základním kritériem rozdělení klientů YachtCharter je to, zda zákazník umí řídit loď a chce jen její pronájem, nebo zda to neumí a chce komplexní službu s kapitánem. 

„Klientovi pošleme nabídku, jednáme s ním, připravíme a pošleme smlouvu, dále pošleme aktuální informace o plavbě či případné upomínky o platbách. V určité fázi vývoje obchodního případu, jak tomu Salesforce říká, klientovi odcházejí i SMS zprávy, třeba před nástupem na loď nebo před vyloděním. Jelikož je spojený s bankou, Salesforce hlídá i to, jestli má klient zaplaceno. Spousta procesů je plně automatizována a obchodník se začne starat, jen když mu Salesforce říká, že něco není, jak má být. Po návratu klientů chceme také zjistit, jak se zákazník měl, tak mu Salesforce pošle připravený dotazník. Pokud je reakce negativní, dostane obchodník notifikaci, aby to vyřešil,“ říká Jelínek.

„Důležité pro nás je i to, že nabízíme poznání jachtingu od úplného začátku pro ty lidi, kteří nemají žádné zkušenosti s pobytem na moři. Umožníme jim připravit se na jachtařské zkoušky, aby získali kapitánský průkaz a mohli si řídit loď sami. Celý tento proces také řídíme v Salesforce,“ říká Zindulka. 

Jen letos firma vydala více než dvě stovky námořních kapitánských průkazů. „Od začátku naší existence jsme jich vydali už tisíce,“ doplňuje Zindulka.

I velké investice se několikanásobně vrátí 

Zindulka prozrazuje, že pro YachtCharter je Salesforce součástí dlouhodobé podnikatelské strategie. „Naše plány nejsou jen obecné, abychom příští rok realizovali dvakrát tolik plaveb. Investice do Salesforce se nám vyplatila, už po dvou letech víme, že nás růst by bez Salesforce možný nebyl. To, co našim investicím dává velkou logiku, je, že Salesforce, jako mimořádně vyspělý systém, umožňuje propojování dalších systémů. Vše, co používáme, jsme schopni na Salesforce napojit – od webu po účetnictví, banku a tak dále,“ říká. 

„Začali jsme se základní verzí, ale záhy jsme si uvědomili, že chceme více možností. Také se nám zvýšil počet licencí, dnes jich máme 10,“ souhlasí Jelínek, a dodává: „Na začátku jsme si neuměli představit vše, co Salesforce umožní. Čím více objevujeme, tím jsou naše plány ambicióznější, protože vidíme, jak hodně jednoduché je všechny procesy spojit, zautomatizovat, a na tom pak šetřit čas i peníze.“

Plány do budoucna: e-shop a jachtařská komunita 

Shutterstock 241724482 (1600 X 1200)

Velkou výzvou pro YachtCharter je v současné době implementace služby Salesforce Community, kterou chce spustit v první polovině roku 2016. 

„Našemu obchodnímu týmu zabírá hodně času vyřizování dotazů klientů nebo spojování klientů v rámci nějakých organizovaných akcí. Chceme novou službu proto, abychom zákazníkům zpřístupnili jejich historii či informace o pronájmech. Chceme Salesforce Community využívat také jako komunikační prostředí mezi zákazníky, na vytváření jachtařského fóra, na sdílení zážitků a poznatků z plaveb, na komunikaci posádek mezi sebou – aby nebyli vázáni jenom na email nebo Facebook. Má to být taková jachtařská sociální síť, kde bude možné sdílet fotky, videa a podobně,“ říká Jelínek, a dodává, že firma do Salesforce propojuje i další online rezervační systémy a interní vyhledávač lodí. 

 „Dále připravujeme e-shop, kde budeme mít veškerou databázi produktů, i sklad nám funguje na Salesforce,“ vyjmenovává.

Moře je velká závislost

Jirka Foto 2

Jak Zindulka, tak Jelínek jsou zkušení jachtaři. 

„Závislost na moři se vytváří poměrně rychle a nedá se jí zbavit. Ať mají naši klienti jakýkoliv rozpočet, jedno je spojuje: touha po svobodě, kterou jachting nabízí. Když jste na lodi, jste svým vlastním pánem. Pokud se vám někde něco nelíbí, můžete okamžitě zvednout kotvu a odplout jinam. Tuhle svobodu vám nic jiného, kromě cestování karavanem, nenabízí, jenže tady nemusíte cestovat jen po pevně dané silnici. Moře je jedna velká silnice, na které je jedinou překážkou pevnina, a to se dá smysluplně využít. Sami máme tenhle zážitek moc rádi, tak ho chceme předávat dál. V naší práci nejde jen o byznys, ale hlavně o to, aby byl zákazník spokojený, protože právě to je pro budoucnost firmy přínosem. Proto jsme schopni vzít na sebe odpovědnost, když se něco děje. Nechceme, aby byl náš klient vystaven jakýmkoli nepříjemnostem. Pak si můžeme být téměř jisti, že se k nám vrátí. Spokojenost klienta je pro nás cestou i cílem,“ shrnuje svůj příběh Zindulka a dívá se spokojeně na kalendář, který firma pro klienty připravila. Téměř doslova z něj stříká adrenalin spolu s diamanty slunečních vln Jadranu. 

I když je v Praze chladný prosinec, YachtCharter a jeho lidé se už těší na další dobrodružství příštího léta.