Client News

JANOŠÍK OKNA-DVEŘE: Z chaosu do první třídy kvality a designu

Publikovala:
Janosik-detail2

Když se v roce 1926 rozhodl František Janošík žádat o živnost v oblasti zpracování dřeva, bylo to pouhých osm let od vzniku republiky. V srdci Valašska, na malé vsi o dvou stech obyvatelích, ležící ani ne 50 km na východ od Zlína, začal vyrábět vše potřebné z toho, co příroda dala: ze dřeva. Na začátku pracoval Janošík sám. O čtyři roky později si vzal do stolárny na výpomoc první učně. Ani ve snu se mu možná nezdálo, že o téměř sto let později bude jeho jméno zastupovat jednoho z nejmodernějších výrobců dveří a oken v České republice. 

Janosik Detail2

„Prapraděda měl primární touhu živit se svýma rukama a za pomoci toho, co tady u nás bylo tradičně dostupné – dřevem,“ říká Jakub Janošík, který, ve svých 25 letech, stojí v současné době v čele marketingu společnosti JANOŠÍK OKNA-DVEŘE s.r.o. 

Stolárna, kterou postavil František Janošík, začala růst. Přežila jak náročné období druhé světové války, tak temné začátky padesátých let, kdy nový komunistický režim zasahoval ze všech sil do svobodného podnikání. Ale podniku šlo o život až v roce 1970. Celá stolárna totiž vyhořela. Následně ji Alois Janošík, syn Františka, a Jiří Janošík starší znovu postavili.

„Mojí předci pracovali spíš v malém, aby uživili sebe a rodinu. Nedalo by se říct, že by vedli firmu. Do toho se pustil až po revoluci můj otec, Jiří Janošík mladší,“ říká Jakub Janošík.

Fotky2 (Kopie)

Očividně, do podnikání se opřel pořádně. Z malé rodinné stolárny ve Valašských Příkazech vyrostla výrobní hala o rozloze 5 000 m², kterou firma slavnostně otevřela v roce 2006.

V současně době má JANOŠÍK OKNA-DVEŘE kolem stovky zaměstnanců. Z toho dvě třetiny tvoří technické profese zaměřené na výrobu a montáž nejnovějších typů oken a dveří, které trh poptává.

První otevření očí

V postrevolučním klimatu firma JANOŠÍK OKNA-DVEŘE hojně prosperovala. Přesto jakoby něco chybělo.

V roce 2005 firma vstoupila do volné spolupráce s nizozemskou společností Weekamp Duren. „To byl okamžik, kdy si můj otec poprvé uvědomil, co vše bychom mohli nabídnout naším zákazníkům. Že už vůbec nejde jen o okna a dveře, ale o mnohem více – inovovat výrobu, pochopit zákazníka a vyjít mu vstříc,“ tvrdí Jakub Janošík.

Díky spolupráci s Nizozemci do sebe firma nasála čerstvé know-how a zralý tržní přístup. „Najednou nám bylo jasné, že nemůžeme zůstat jen u klasických výrobků. Proto jsme se pustili do něčeho nového: vyrábíme neobyčejné věci s vysokou přidanou hodnotu,“ říká Janošík.

Jeden z důležitých kroků, který firma udělala, bylo spojení s významným brněnským architektem Zdeňkem Frankem. Rozhodla se jít cestou minimalismu, tradiční krásy a vysoké kvality. Nový směr se firmě osvědčil – v letošním říjnu vystoupila na Designbloku 2015 kolekcí oken RAND 2.0, které dostaly vysoké hodnocení za „minimalistické linie a subtilnost, která společně s bezrámovými okny určuje trendy moderní architektuře.“

„Jsme rádi, že jsme se vydali tímto směrem. V tomto okamžiku nemáme na českém trhu konkurenci a potenciál, který před sebou vidíme, je obrovský,“ říká Janošík.

Okna Dvere Janosik Realizace 1

Přesun od masové výroby přitahuje další inovace

Janošík přiznává, že nový směr kvality s vysokou přidanou hodnotou je technicky mnohem náročnější než masová výroba. S nárůstem počtu zakázek a zaměstnanců začala firma JANOŠÍK OKNA-DVEŘE více řešit i pružnost svých vnitřních procesů.

„U nás je to tak, že doba trvání mezi prvním kontaktem s klientem až do ukončení realizace projektu může trvat i rok. Proto je pro nás velmi důležité, abychom zajistili pružný průběh zakázky, a abychom měli přehled, co se v jaké fázi děje,“ říká Janošík.

Do roku 2013 používala firma k řízení svých procesů jeden digitální systém, který se však stále častěji ukazoval být málo flexibilní, komplikovaný a zastaralý. „Nakonec jsem s tímto systémem odmítl pracovat. Prostě mi to nedávalo smysl,“ říká Janošík, který se na konci roku 2013 pustil do hledání nových možností.

„V té době jsme také přešli do cloudu a začali používat Gmail. To pro nás byl druhý okamžik, který nám otevřel oči. Najednou jsme si uvědomili, že musí existovat něco, co nám bude skutečně pomáhat řešit naše procesy a usnadní nám život. Začal jsem tedy hledat. A tak došlo k mému seznámení se Salesforce,“ říká.

Hoblík z Valašska

Na podzim roku 2013 se Jakub Janošík rozhodl sednout si k počítači a hledat.

„Napsal jsem do vyhledávače slova „best CRM“ a hned mi vyskočil Salesforce. Začal jsem studovat reference a zakrátko mi bylo naprosto jasné, že to je přesně to, co potřebujeme. Chvíli jsem zkoumal i jiná řešení, ale když jsem si vše prostudoval trochu více do hloubky, nebylo co řešit.

Hodně mě překvapilo to, že i cenově vycházel Salesforce velice rozumně. Z počátku, když jsme poptávali cenu implementace systému typu SAP, přicházely nám nabídky za miliony korun. Bylo jasné, že tato cesta nebude pro nás,“ říká.

Nejvíce ho nadchlo, že Salesforce je velmi flexibilní a má velmi přívětivé a pěkné uživatelské rozhraní. „Viděl jsem v tom paralelu s naší společností – krásu si dovolíte, jen když jste nejlepší a víte, že základ produktu už máte v malíčku, že si už můžete dovolit zaměřovat se na design a estetiku,“ říká Janošík.

Jeho firmě se navíc osvědčila spolupráce s partnerskou firmou Salesforce, pražskou Enxoo vedenou Janem Štipkem, která pomohla přizpůsobit platformu Salesforce podle potřeb jeho společnosti.

V roce 2014 začala implementace. „Uvědomili jsme si, že Salesforce je tak flexibilní, že je dokonce možné přizpůsobit i jeho jméno. Tak jsme mu začali říkat Hoblík. Báli jsme se, co zase naši zaměstnanci vymyslí s anglickým jménem platformy – naposledy, když jsme jim představili typ oken HallWall, vyšlo z toho hele vole,“ směje se Janošík.

52910428c8fd2c9bfe150100

Salesforce přinesl pořádek z gruntu

Firma se pustila do implementace Salesforce především v oblasti řízení interních procesů ve firmě.

„Představte si, že máme jednoho zákazníka, který může mít klidně více projektů – více zakázek. Od prvního okamžiku, kdy přijdeme s klientem do kontaktu, až do finalizace zakázky, je to obrovský kus práce. A my jsme v něm neměli jasný přehled,“ říká Janošík.

Nejdřív se firma zaměřila na profil zákazníků. „Založili jsme v systému zákazníka a jeho projekty. V první fázi jsou u klienta vkládány hlavně faktické údaje, jako adresa stavby, fakturační údaje či jeho interní hodnocení. Obchodník pak vloží do systému specifikaci zakázky. Tu převezmou kalkulanti, kteří připravují první cenovou nabídku. Obchodník pak pošle tuto nabídku zákazníkovi. Pokud ji zákazník přijme, zajde se na měření na stavbě. V důsledku měření se aktualizuje cenová nabídka, která se případně přizpůsobí několikrát, dokud nedojde k dohodě s klientem.

Všechny tyto kroky teď máme na jednom místě. Vyhýbáme se tím chaosu z velkého množství emailů neustále proudících tam a zpátky, či archivu příloh, ve kterém se po nějakém čase nikdo nedokázal vyznat,“ říká Janošík.

Dále, jakmile je finální kalkulace schválena klientem, dojde k přípravě a podpisu smlouvy. Do Hoblíku zároveň vidí účetní, která hlídá příchod zálohových plateb. Projekt pak jde do fáze realizace: výroba a montáž.

„Výrobu ještě nemáme řízenou přes Salesforce. To ale krok, o kterém uvažujeme v budoucnu,“ říká Janošík.

Po dokončení výroby převezme zakázku technický tým a jde na montáž.

„Montážním týmům a obchodníkům jsme díky Salesforce ušetřili ještě další čas. Představte si, že připravujeme mapu staveb klientů a už máme průhledný kalendář, kde se plánuje přesunutím myší (funkce drag and drop), a na kterém mohou vidět, jaké další firmy se nacházejí v blízkosti jejich aktuálních zakázek. Mají tak možnost kdykoli zavolat do nové firmy a domluvit si schůzku. Ušetřili jsme spoustu času a získali jsme jasný přehled o pohybech našich techniků či obchodníků,“ říká Janošík.

Po montáži zbývá jen fakturovat a dokončit projekt. Stejné procesy se pak uplatňují í v případě servisu existujících zákazníků.

„V průběhu příštího roku chceme na Salesforce přesunout i výrobu či měření spokojeností zákazníků. Jelikož se přesouváme z masové výroby do technicky náročnější, ale za to krásnější výroby zakázkové, to je pro nás klíčový posun,“ říká Janošík.

Má Salesforce smysl pro menší českou firmu?

„Absolutně. U každého procesu jsme výrazně ušetřili jak čas, tak peníze. Co je ale důležitější, opustili jsme chaos a získali přehled a díky tomu se nám dnes firma řídí mnohem lépe. Vidíme na dlouho dopředu – kolik máme zakázek domluvených na ten který měsíc, můžeme plánovat výrobu, obchod nebo marketing. Snadno vidíme, kde musíme přidat, nebo naopak, kde ubrat či kde začít řešit potřebu dalších lidí a zdrojů. Díky Salesforce jsme získali přehled, jistotu a pocit, že jsme pružní a průhlední i pro naše klienty. A to je pro nás k nezaplacení,“ říká Janošík.

„JANOŠÍK OKNA-DVEŘE je příklad tradiční české rodinné firmy, která se chce přesunout do další éry existence díky novým technologiím. Je důležité, aby české firmy věděly, že na trhu již existují cloudová řešení jako Salesforce, která jsou dostupná i pro menší firmy a usnadňují životy podnikatelů. Jako jedna z nejinovativnějších firem na světě, Salesforce je ve srovnání s jinými systémy pořád o krok napřed. V Česku se těšíme na zákazníky, kteří chtějí to stejné, co Salesforce: inovativní podnikání, kvalitní a dlouhodobé vztahy se zákazníky a celkové partnerství. Máme radost, že mezi námi máme firmy jako JANOŠÍK OKNA-DVEŘE, protože ukazují cestu do budoucna i dalším českým firmám,“ shrnul Jan Štípek, jednatel společnosti Enxoo, zlatý partner Salesforce v České republice.

Článek ke stažení zde full-text a ve zkrácené verzi.

Ucet